Secara jujurnya, saya tidak begitu confident untuk membuat entry ini.
And after I told my sister dia cakap buat jala, dulu mel tengok kakak pun hodoh betul. sudah la banyak jerawat, hitam lagi tu.. sekarang ok sudah. Pastu tiba-tiba teringat benda first momel cakap waktu saya balik bercuti dulu. 'Mana suda jerawat kakak'. Ok, you are so mean momel. Tapi tiapa, pembakar semangat nak buat entry ni :) Disebabkan lagi ada yang meminta dan berpesan jangan lupa nak share. Saya pun dengan niat yang ikhlas ingin membantu mereka yang meminta saya berkongsi cerita. Saya di sini ingin berkongsi cerita tentang masalah jerawat saya pada suatu masa dahulu dan kadang-kadang timbul ketika berada di hujung bulan. Kalau tak paham apa itu hujung bulan tanya kawan perempuan yang paham.
So, girl. You love your boyfriend but you hate pimple. Your boyfriend will tease you with, what's up with that dot dear? are you period. Haha! I was on that situation once. ;)
I still remember, my former teacher said.
"During this teen's age pimple is your bestfriend and these pimples will slowly disappear as you are growing up"
When I was in high school. Muka teruk dan menyedihkan :( sob dah masuk kolej still ada jerawat lagi. hahaha. tapi Alhamdulillah muka tidak tinggal parut yang teruk sebab saya paling tidak suka picit jerawat.Jadi jangan picit jerawat suka hati ya! Seingat saya, sepanjang semester 1 dan semester 2 waktu ambil diploma dulu. muka saya masih lagi teruk, ada jerawat dekat pipi dan dahi. Masuk semester 3 dah kurang. Mungkin disebabkan saya semakin meningkat dewasa. Haha :p
Jerawat sangat buat self esteem down kan. Rasa macam nak pakai mask 24/7 ja. Kalau bole nak tampal bedak tebal-tebal supaya jerawat tak ketara. Tapi bagi saya, lagi tebal bedak yang di tampal lagi kelihatan hodoh jerawat kat muka. Lagi-lagi kalau seksa muka pakai concealer dan foundation tebal-tebal. Jangan seksa kulit tak bernafas ok?
Lepas dah balik dari PLKN lagi muka hodoh, so I start guna Loreal. Krim muka semua Loreal. Tapi tak berapa nak berkesan dekat muka saya. Sehinggalah saya menggunakan ZA yang berwarna pink dan putih itu. Saya beli sebab kaler, sebab cantik. Last-last Alhamdulillah =) berkesan. Jangan tiru cara saya pilih pencuci muka ikut kaler feveret ye.
This is the best la setakat ni. Sangat-sangat menawan hati. Dahla wangi. My bestfriend pun dah start guna this sebagai pencuci muka dia =)
Bagi mereka yang ada masalah Blackhead pula, I would like to recommend this
![]() |
| Tea Tree Blackhead Exfoliating Wash- The Body Shop |
Ok, this help to unclog pores for clearer looking skin. Dah sebulan saya guna bendalah hijau ni. Bau dia takda la sebusuk yang macam kau nak judge kaler hijau tu ye. Sure lepas dah cuci muka rasa mcm muka kau la paling halus dari bantal yang kau peluk setiap malam. Memang bole senyum-senyum sambil usap pipi sendiri sampai tertidur.
Cara nak guna letak di jari sedikit dan kau usap2 la kat muka dengan penuh kasih sayang sambil kau tekankan sedikit dekat area blackhead kau tu ye. Jangan guna selalu, once in a day ok =) tau tau.
Harga this Tea Tree Blackhead Exfoliating Wash tak silap saya rm45 plus :)
dear Khairieah, blackhead saya dah makin kurang =) jadi semoga ini boleh membantu anda. Sorry lambat bikin review. =(
You can try B.Liv kat Sasa juga. Tapi wink wink. Agak mahal ;)
![]() |
| Pembasmi jerawat. |
Tea tree oil paling best! Recommended by Ana. 2 hari dah hilang jerawat. Kulit saya laa. Bole apply dekat jerawat yang sedang tumbuh melata. Takda jerawat jangan sibuk nak letak. Cara nak buka tea tree oil ni pelik sikit. You kena tekan penutup putih ke bawah baru bole pusing. So tak akan ada masalah tumpah kalau masuk toiletries bag :)
Harga kalau tak silap rm20 something :)
Natasya tu penangan May Angel dekat saya. Saya try Natasya dia yang Azma tolong belikan. Dah rasa macam best baru terhegeh-hegeh pg Warta beli. Untung kalau dapat roomate mcm May. 'guna dulu saya punya, kalau ok baru kau beli' Tapi kalau beli tak rugi, sebab tahan lama. Bukan guna selalu.
Natasya ni ok laa. Tapi kalau over guna secara extreme bole nipis kulit kau nyah. Kite tampal sikit2 dah le ;)) Harga dalam 40 mcm tu..eh yeke? lupa sudah. So, Kalau jerawat timbul, saya apply ejen pembasmi jerawat ni ikut keadaan.
![]() |
| Moisture Cream and Night Cream |
Saya guna toner BS dan pelembap BS juga :) I don't mean to brag, ada sorang kawan ni cakap. Pesal muka u makin berseri-seri. Saya pun rasa macam nak jawab sebab tadi makan kuih seri muka. Mau kena tampar waktu orang serious buat lawak bodoh lak. Saya jawap jela ntah la tak tawu. Sekembalinya dari kolej dan tiba di rumah. Member sorang tanya pasal BS punya cream ni. She kinda interested nak guna, sbb dia perasaan ada sinar di muka ku. wakakaka. muntah biru! Dah setahun guna, ok je :))
Saya bukan la nak kata saya ni jelita dan mempunyai kulit yang halus mulus dan tulus. Tapi, benda baik. elok kongsi dengan mereka yang bertanya. Nak aku cerita Face to Face kang, macam mak cik jual jamu lak aku usung bendalah ni dalam bag. Jerawat saya start berkurangan ketika berada di semester 3 a.k.a umur 20 Tahun. kesian kan, 20 baru hilang jerawat. Sampai ada kawan ni tanya roomate kite,
'ina tu guna ape sampai muka dah takde jerawat? Suruh dia share sikit rahsia dia tu.'
Saya pun tak sure sebenarnya saya guna apa sehingga jerawat dah segan-segan nak tumbuh, tapi semua benda yang saya guna semua saya dah sharekan kat sini =) Ikut kulit juga kot.
Serious muka dulu sangat teruk. Mak sampai tanya, ikut siapa la kakak ni banyak sangat jerawat. Muka mak I lagi best, jerawat tak berani nak singgah. Sebab Mak pengamal air suam setiap pagi dan sebelum tidur. Anak dia hampeh.
Dan saya tidak mahu dituduh nak hilang jerawat sorang-sorang je, yang orang lain biar dapat jerawat. Urgh. tamau-tamau.
Details,
Tea Tree Blackhead Exfoliating Wash- The Body Shop
Tea Tree Oil- The Body Shop
Herbal Cream - Natasya
Vitamin E Moisture Cream and Vitamin E Night Cream- The Body Shop.
Za- True White cleansing foam.
Dan paling berkesan sekali ambil Wudhuk 5 kali sehari. Sapu muka dengan air dengan penuh keikhlasan. Saya bukan nak kata orang ada jerawat tu tak reti nak sembahyang. Tapi mesti ada yang kata guna la apa jenis pencuci muka pun, kalau tak ambil wudhuk pun bukan bagus juga.
![]() |
Sampai rumah yesterday terus ambil gambar, muka berpeluh sebab driving dalam cuaca panas. Pardon Me!
so, dear Kakak Chanteq =) I hope I help you sista! With Loves.
Yesterday ada meeting, pastu ada Encik S. tapi eysa kata aku cool =) mcm takda apa2. Encik S kalau baca ni jangan gelak!
Nota siring-siring- And at the end of this week. Ada program dekat sekolah. Kami sebagai Fasi. Tidak sabar rasanya kembali tidur dekat asrama atas bukit sana =)




.jpg)
6 comments:
wuhuhuhu! smua body shop ooo.... body shop mmg bkesan.. try once yg Tea Tree tu okay la black head.. tp lepas tu nda guna lagi... hohohoh... pemlas jaga muka suda...
skng okay2 suda... terima kasih Safi Balqis.. :D
Body Shop feveret :) Dydue guna Safi pun ok juga kan. Apa-apa yang ngam di muka ba kan ;)
ok..i hate this post...
huhu...sbb apa2 pun guna nda juga prnh hilang...teman sejati betul ni jerawat... ah~~~
tengok muke iena pun memang shining la wah!!! nak cube.. haha.. body shop fara berani nak cube.. pasni harap muke berseri2 cam iena.. haha.. tapi2 kelantan tader body shop kalo tak silap.. uhuuu..
p/s; eh ye ke muke iena ader jerawat dulu.. tak perasan pun.. takder lah.. sikit2 jerk! :))
Syaidahtul,
don't hate me sudah laa.. idah, ko masih muda kali..tu la pasal..haha..
Farah,
Try jangan tak try ;) hehe..nanti Fara turun KL fara borong byk2..hehe.. ade la farah..lupe kat kite la tu :(
Post a Comment