Friday, March 1, 2013

Stranger.

Do not talk to strangers, but give a stranger one of your smiles. It might be the only sunshine he sees all day. 

So don't get confused. Most of parents taught the same things to their children, do not talk to strangers. I'm going to do the same things too when I got mine. But, when the situation turn into, this kid is very talkactive and smart. I love her/him. So go on for everything that you think is better for your children. I'm not standing here to give you some guidelines to have a better parenting way indeed, I have something to share.

So sekarang baru faham kenapa Mak risau biar kita alone kat airport kadang-kadanag.. My first time travel alone was few months after habis SPM.. but nothing happen in between that time until this time..It was my very first time, spending my night sleeping at the corner of KLIA. My flight was on January 29, 2013 Tuesday. Since my dearie dah start intern dia. Takkan nak suruh juga dia hantar kita pagi-pagi pergi airport pastu nak rushing balik Kota Kemuning pagi tu. So I made a decision, takpe hantar malam tu. I can sleep somewhere yang selesa. The very first decision konon nak take a cab early in the morning, but.. Saya jenis tak berani naik cab sorang-sorang. jauh kot. So 2nd plan nak naik KTM sampai KL sentarl and take KLIA express konon. Tapi pagi tu kau rasa boleh kau bersaing dengan orang nak pergi kerja bagai?

So we found a not-so-isolated place for me to sleep. kihkihkih.. kelakar je cari spot. Sebelah kanan saya sepasang husband and wife dan kru...kru...krokkkk dah.. Lepas da selesa dearie said ok I'm leaving now. Stay here k. jaga barang, jangan tidur nyenyak sangat. Ok, aku tidur beralaskan bag duffel bag peluk hand bag, luggage main tawakal atas trolley.. trolley betul2 depan mata. Tidur....tidur..... nasib baik ada jacket, sejuk bak hang..

Sebenarnya tidur di airport akan buat ko terjaga selang 30 dan 15 minit...

6.05am, alaaaa.. ngantok ag.. nak tido lagi.. pejam mata... dah laaa, bangun..6.10am..kemas2.. Out of nowhere tibe ada seorang tegur..

Seorang jejaka : Dik, dah kul bape ye? Jam saye lupe nak adjust turun dari flight semalam
Me : Ouh, hehe 6.12am ( I still remember this!)
Seorang jejaka : Ouh, ok2.. 

diam......

Seorang jejaka : errr dik, cane eh?.... erm smlm sy nak withdraw duit tapi kad atm saya kena telan. 

And he mention bout money changer but I can't understand apa yg dia cuba nak terangkan.. So after few minutes bercerita...

Seorang jejaka : Segan la nak minta tlg, boleh ABANG pinjam duit adik tak? Sebab abg nak g KL jap, nak urus kad atm ni.. pastu abg dtg sini balik ganti duit adik.. ( nampak tak perubahan bahasa diri bila nak mnta tlg?)

Me : Ouh, ok2.. Boleh.. Takpela, ganti nanti.. sy bg num acc
Seorang jejaka : Takpe ke? ade duit lagi tak nak sampai Sabah?
Me : ade2... so aku pun bagi la dia sekeping duit.. itu pun duit dearie bg sbb smpai airport dah tak leh nak withdraw duit...

Seorang jejaka : Cukup ke eh? KLIA express one way 35 kan sampai KL Sentral nak naik cab lagi..
Me : A'ah... Jap sy pergi withdraw...

On my way pergi ATM. Aku baca segala ayat-ayat Quran, mana tahu diri kena pukau Nauzubillah. But yes! Saya dalam keadaan yang sedar waktu tu....

Selepas memberi si jejaka sekeping duit, dia dengan yakin minta num acc. Aku dengan tiba-tiba cakap hp sy rosak, num acc dlm phone tu. (Yang ni, aku tak berani ambil risiko..)

So perbualan berakhir bila dia minta num phone dan bb pin..


Seorang jejaka : Nak solat subuh?
Me : A'ah
Seorang jejaka : Jom la sekali..

Selesai si jejaka solat, dia suruh aku pula yang solat.... dengan segan cakap cuti.

Lepas tu jejaka tu tanya nak pergi bfast ke? aku dalam hati amboi, ko nak belanje ke? so dengan senang hati kate taknak. Setelah beberapa minit dia pun meminta izin, nak ke KL urusan kad ATM dia...

soo... lusa sy dah nak kembali Ke Shah Alam, dah sebulan kejadian berlaku.. Alhamdulillah, saya dapat pahala di tipu, pahala memberi sedekah tu tak berani kata. Nak tahu si jejaka kata apa cerita kisah perjalanan dia? Abg baru balik dari Australia, outstation.. sy de meeting kat sana. Abg kerja dekat Bank Islam Brunei. Patut malam tadi nak beli ticket nak balik Kelantan,abg asal Kelantan.. tapi kad ATM kena telan kan. *pastu cerita cerita sikit... ouh, adik ambil Islamic Banking? Boleh kerja dengan abg nanti.. Uitm Shah Alam eh? Abg dulu membesar kat Shah Alam, he also mentioned bout sekolah dekat rumah aku sewa bekas sekolah dia. So aku tanya dia ada rumah sewa tak? Kalau tak boleh sewa sama kami. Beriya kata nanti dia tolong.

Duduk diam-diam kat rumah, aku teringat cerita aku baru balik dr Kedah, turun kat LCCT. Ade mak cik tegur aku, tak silap aku tilik Cina Indon..nak pinjam hp sebab battery phone dia kong. Nak call anak dia kata nya. Aku cakap aku takda credit, tipu.. ade laa dalam 50 sen lebih. Lepas aku cakap mcmtu, dia tanya. Mau pg mana adik? Ada orang ambil ka? Aku jawap jela nak balik tmpt belajar, ada.. Lepas tu dia pesan ' Jangan mudah percaya dekat orang, sekarang aaa banyak kes woo tipu-tipu'  So aku reply dengan sedih, ok aunty. 

Lepas tak tolong aunty tu aku kesian dengan jejaka minta tolong ni, rupanya aku yang terkena. So moral of the story. Kat airport la tempat kau boleh buat muka hidung tinggi tak yah bercakap dengan siapa-siapa. Berpura-pura bisu pun kira ok kot, tapi kalau mak kau call ko pura-pura bisu sambut call dok hoi hoi haa haa je kau pula dapat dosa. Berpada laaa..


dan jangan mudah kesian dekat orang...ok?

p/s Call me anything you want, bodoh..senang ditipu, etc. Semoga anda berjaya mengatasi segenap pancaroba di dunia.. kalau anda berjaya, alien je tau yang perfect. manusia tak. Sekian. xoxo



foot note : Tidak sebaris kata saya berkata yang asalnya dari sekian kota selalu berdusta. ;)

4 comments:

FaraFirhana said...

ya Allah bahayenyee ina. naseb baik laa die tak buat pe2 kat ina.

Aziz Syaidahtul said...

c atun pun pernah kena macam ni... mula2 sa pun ckp, baiknya ko. tp pastu ada orang cakap, itu modus operandi baru.. hahaha...
tiapala mmg c atun sdh cakap, kalau sa kena tipu kira itu sedekahlah tu. rezeki untuk dia. sabar sejala...

bkn sng kena tipu, baiknya kamu, consider org lain... =) pengajaran la juga.

Iena Ruaina said...

Fara, tau xpe.. Bersyukur =)

Iena Ruaina said...

Idah,

memang terlalu baik kali sampai tahu ada kes tipu menipu tapi masih sanggup hulur..