Salam and Good evening
Ok, I want to share something here with all girls out there. Mereka yang sedang dalam kekecewaan dan sebagainya. Saya juga pernah kecewa, bercinta dalam masa 3 tahun 6 bulan 9 hari membuatkan diri sangat down bila sudah bercerai. (para isteri yang bercerai lagi sedih dengan keadaan mereka.)
Saya bukan doctor cinta, btw.
Saya bukan doctor cinta, btw.
Here ada beberapa steps yang saya cuba praktikan dalam kehidupan untuk teruskan kegembiraan =)
1) Don't hate your ex boy-friend.
Ok, pada mulanya saya sangat bencikan ex saya. Sangat benci, sangat! (S, sorry) sampai asyik nak mengingat segala keburukan yang pernah dia lakukan. Astaghfirullah, itu teruk. Jangan amalkan. 1 sebab kenapa jangan benci Ex awak adalah, kenapa awak bercinta dengan orang yang awak benci? i mean pernah bercinta. takda guna nak benci dia selepas dia bukan lagi BF awak, dengan kebencian mana mungkin awak gembira. Malah awak akan berasa di dalam kesedihan sampai memakan diri sebab membenci orang lain.Benci tak akan menyelesaikan masalah, awak juga yang akan menyesal nanti.
2) Don't text his new GF
Ok, kalau BF awak tinggalkan awak untuk perempuan lain, tabahkan hati. Dia bukan untuk awak. sabar, ada yang sedang menanti awak. Lelaki sejati tak akan biarkan diri nya di rampas perempuan lain, hati nya satu untuk awak ;) walaupun sakit hati dengan perempuan itu, biarkan mereka. bayangkan kalau awak contact perempuan itu, dan membawa kepada pergaduhan. awak akan sakit hati dan rasa lagi sedih. Nanti new GF dia cakap macam ni tau ' padan la kena tinggal, kuat cari gaduh rupanya..' see, dah sedih bila kena ckp mcm tu kan. biarin aja perempuan begitu, mereka tegar merampas.. tengok saja di kemdian hari apa yang dirampas dari perampas =) tapi kalau perempuan tu yang gatal nak msge awak, hey! awak menang. kenapa perlu msge awak kan? hendak berguru menangi hati jejaka ke? biar sahaja perempuan itu. jangan reply. tak besh msge ngan org mcm tu.
3) Cry and Silent
nangis la bila awak rasa nak menangis. tak ada apa yang boleh digambarkan dengan kesedihan yang awak lalui. tapi menangis boleh membantu apa yang sedang anda lalui. Dan berdiam diri sahaja.
Silent is a girls loudest cry, you know she's really hurt when she starts ignoring you. under recovering. jadi biarkan sahaja yang lepas, kalau betul awak betul. one day he will realize about it.
Silent is a girls loudest cry, you know she's really hurt when she starts ignoring you. under recovering. jadi biarkan sahaja yang lepas, kalau betul awak betul. one day he will realize about it.
4) buy a new perfume =)
hahaha, ok..i believe everything that happen in this world ada bau. ouh my..ape aku mengarut ni. ok, waktu sedang berchenta dengan encik S saya suka guna bedak Bliss kaler pink. so bila terhidu bedak tu mesti ingat kenangan silam. pastu tak boleh blah beli dedoran Sanex purple yang encik S suka guna sebab rindu. hish. so, motifnya. cuba buat kehidupan baru bersama wangian baru =) mesti gembira.kan kenangan2 indah dulu disulam dengan wangi.
5) Smile
ok, habit saya bila bersedih.bila berjalan di mana2 even hati kamu sedang kacau. lama2 kamu akan temui ketenangan. riangkan hati, hiburkan hati. you deserve that baby!
6) Busy
do anything yang bole kacau minda sedih awak. mungkin main angry bird sampai habis level boleh membantu. buat apa2 sahaja asalkan awak takda masa untuk bersendirian nak mengenang masalah dan kesedihan. tukar template blog pun ok juga :p Beli barang baru yang boleh menggembirakan kamu. buat hbi baru, try new things. =)
7) Penatkan diri
Masalah saya kalau bersedih tidak dapat tidur malam, langsung tak boleh tidur pun pernah juga. sedih =( what i did was, saya penatkan diri di pagi hari. sampai nak tidur petang pun tahan mata jangan tidur. supaya malam boleh tidur dengan aman :) On my past recovering, i slept with the light on, what a horrible time.
8) Sing a song
This may look sedikit remeh temeh. saya suka mendengar lagu yang mcm seakan2 fit dengan situasi saya. dan merasakan diri inibegitu berharga sebab penyanyi tu nyanyi kan lagu tu utk kita. bila dgr over and over again kan, kamu akan rasa lagi semangat. sebab harus sahaja ada bait2 lagu boleh meningkatkan semangat anda =)
try to listen to this song CLICK ..rasa gembira tak? seems like Reba is saying 'Dont give up dear'
9) Don't fall in love.
Ok, bukan tak boleh. boleh tu boleh. jangan cari pengganti dalam masa terdekat. hey, nanti look desperate tau. bayangkan kalau kamu tak boleh nak lupakan kisah silam kamu dalam masa sedang bercinta dengan kekasih baru.kamu akan tak semena mena minta break dan dah double cases nak kena recovering. kan tak best mcm tu. biar masa yang menentukan segala nya =)
When an emotional injury takes place,
the body begins a process
as natural as the healing
of a physical wound
Let the process happen
Trust the nature
will do the healing
Know that the pain will pass,
and, when it passes,
you will be stronger,
happier, more sensitive and aware.
believe me, i've been through this feeling too =) then I'm doing great after a while.
10) Forgive and Forget
Never blame sesiapa for everything that happen in your past relationship. maybe i did, err sedikit dan sebanyak. tapi setelah sekian lama, saya berfikir. kenapa perlu menunding jari dekat orang lain. satu jari kita tunding dekat orang lain. empat jari tunding balik dekat kita. be tough girl! jadi perempuan kena tabah. bleeding for one week or more but we still alive. kan kita kena tabah. jadi lupakan apa yang berlaku di masa lampau. biar laa..bukan nak jadi seorang yang mulia memaafkan orang. Nabi sendiri ampun kan umat. Tak malu tak nak ampunkan umat dalam golongan kita sendiri? maafkan, nanti lama2 kamu akan ada hati yang tabah. lupakan apa yang berlaku. terus maju kehadapan. you deserve to have something better on the future. someone is waiting for you? skrg hari jumaat, kaum adam sedang solat di masjid berjemaah. percaya la, jodoh kamu sedang mendengar khutbah skrg. tunggu jela ye =)
Dear Dydue,
You ought to be strong. No matter what is going to happen, we are here baby!
Dear Elie,
Don't give up, I noe you are tougher than me =) Will support you even blog connecting us.
OK, sorry kalau nampak lame. but what I did was really make my happy life now. Happier than before.
Boy: let's watch a movie
Girl: ok what movie!?
Boy: a horror movie the grudge
Girl: um...ok
*After the movie*
...
Girl: i noticed... you were watching me most of the time ...
Boy: *Laughs* i watched the movie yesterday
Girl; what.....
Boy: i just wanted to hug you and protect you:))
Untungla kalau dapat BF mcm ni. Lalalalalala
6) Busy
do anything yang bole kacau minda sedih awak. mungkin main angry bird sampai habis level boleh membantu. buat apa2 sahaja asalkan awak takda masa untuk bersendirian nak mengenang masalah dan kesedihan. tukar template blog pun ok juga :p Beli barang baru yang boleh menggembirakan kamu. buat hbi baru, try new things. =)
7) Penatkan diri
Masalah saya kalau bersedih tidak dapat tidur malam, langsung tak boleh tidur pun pernah juga. sedih =( what i did was, saya penatkan diri di pagi hari. sampai nak tidur petang pun tahan mata jangan tidur. supaya malam boleh tidur dengan aman :) On my past recovering, i slept with the light on, what a horrible time.
8) Sing a song
This may look sedikit remeh temeh. saya suka mendengar lagu yang mcm seakan2 fit dengan situasi saya. dan merasakan diri ini
try to listen to this song CLICK ..rasa gembira tak? seems like Reba is saying 'Dont give up dear'
9) Don't fall in love.
Ok, bukan tak boleh. boleh tu boleh. jangan cari pengganti dalam masa terdekat. hey, nanti look desperate tau. bayangkan kalau kamu tak boleh nak lupakan kisah silam kamu dalam masa sedang bercinta dengan kekasih baru.kamu akan tak semena mena minta break dan dah double cases nak kena recovering. kan tak best mcm tu. biar masa yang menentukan segala nya =)
When an emotional injury takes place,
the body begins a process
as natural as the healing
of a physical wound
Let the process happen
Trust the nature
will do the healing
Know that the pain will pass,
and, when it passes,
you will be stronger,
happier, more sensitive and aware.
believe me, i've been through this feeling too =) then I'm doing great after a while.
10) Forgive and Forget
Never blame sesiapa for everything that happen in your past relationship. maybe i did, err sedikit dan sebanyak. tapi setelah sekian lama, saya berfikir. kenapa perlu menunding jari dekat orang lain. satu jari kita tunding dekat orang lain. empat jari tunding balik dekat kita. be tough girl! jadi perempuan kena tabah. bleeding for one week or more but we still alive. kan kita kena tabah. jadi lupakan apa yang berlaku di masa lampau. biar laa..bukan nak jadi seorang yang mulia memaafkan orang. Nabi sendiri ampun kan umat. Tak malu tak nak ampunkan umat dalam golongan kita sendiri? maafkan, nanti lama2 kamu akan ada hati yang tabah. lupakan apa yang berlaku. terus maju kehadapan. you deserve to have something better on the future. someone is waiting for you? skrg hari jumaat, kaum adam sedang solat di masjid berjemaah. percaya la, jodoh kamu sedang mendengar khutbah skrg. tunggu jela ye =)
Dear Dydue,
You ought to be strong. No matter what is going to happen, we are here baby!
Dear Elie,
Don't give up, I noe you are tougher than me =) Will support you even blog connecting us.
OK, sorry kalau nampak lame. but what I did was really make my happy life now. Happier than before.
Boy: let's watch a movie
Girl: ok what movie!?
Boy: a horror movie the grudge
Girl: um...ok
*After the movie*
...
Girl: i noticed... you were watching me most of the time ...
Boy: *Laughs* i watched the movie yesterday
Girl; what.....
Boy: i just wanted to hug you and protect you:))
Untungla kalau dapat BF mcm ni. Lalalalalala

11 comments:
Salam Jumaat...
Mmm tips yg bgs..
Ni kbnykannya mmg itulah yg saya lakukan.. Jujurnya blum ada lg hbgn yg saya jalinkn berjaya setakat ini.. I means couple.. Sbb syakn blum kawen lg.. Klu berjaya kawen sudah tu..
Drpd smua tips² mmg ada benarnya..
I never hate my ex.. Smua sya still contact mcm biasa n masih kawan sprti biasa.. Kmi still geng...
Tp skrg ni sya masih maintain solo sbb mls nak cari tmn kekosongan saja... sya mau tmn n kekasih yg akan jd bakal isteri yang akan bersama hingga ke akhirat nnti..
Masih bnyk kekurangan yg perlu diperkukuhkan.. Insha'Allah 1 hari nnti.. Amin..
ouh. i love this entry. yup. i did lotsa thing time recover dulu. memang sandi. tdk boleh buat itu ini yg kasi ingat sy sama si encik ex. haha. i cried a lot. chanaged my number. delete blog lama. delete fb baru semata2 mau kasi lupa semua kisah2 lalu. huhu. nay. i din hate my ex wlupun apa yg dia bt tu menyakitkan hati.
saya percaya, jodoh saya tengah riang gembira, berjalan keluar dari masjid tadi, and mungkin sempat singgah d kedai mamak untuk makan? hehehe :))
Thanks EB =)mula2 ragu2 juga mau share..ya la sebab mcm childish ni..ngee =) we will never stop waiting kan =) insyaAllah one day.
Ana!
hahahaha..yeah, mungkin jodoh ko dan jodoh ku bestfren. mereka suka kan camera dan kita la model tersayang mereka =)
:). glad to have you and Ana Bellalong and the others in my life.
yah! i have to move on.
yup! i hope i'll get one! kalau bukan pilot, photographer la. dan dorang tidak ambil gambar perempuan lain selain kita. ngeee...
kali kita punya jodoh tu (yang bestfriend) tengah ambil gambar lampu2 sekarang? siapa tau, kan? hohoho ;)
Dydue dear ;)
If i were you, ntah amcm mau ckp.sia recovering biasa2 punya hal..while u, dia mau kawen suda..itu sngt sakit ok!
Ana,
yeah..who knows ka?
hey sayang! sory i tak perasan entry ni! hurm..thank you 4 ur support sayang! n jgn risau, i tak lemah sgt smpai nk menangis berhari2 even ditinggalkan my ex! i tau i kuat, n i perlu kuat untuk semua ni! cos i know, everybody loves me, n i always love myself too..buat nk meroyan sorg2 lepas kena tinggal kan? sakit diri je namanya!
btw, thank you again! i love you, sista! ;)
Yeap, i noe u're doing good there =) take a good care ;)
riangkan hati anda dengan family and teman2 tercinta =)
here again!
and now, im happy with my life now. <3
Post a Comment