| Familia! |
Ok, saya dah naik gunung kinabalu. Macam kelakar pula intro macam ni. Hahaha :p This 2013 punya kaamatan was the best kaamatan ever. My family and I dah conquer Kinabalu. Ouh yeah. So lecturers after this bila nak introduce myself feel free buat muka terkejut (which always happen when I mention I am Sabahan) and feel double free to ask me "Dah naik gunung kinabalu?"
| This is what we need. |
You need chocolate to boost up your energy. Chocolate give you energy apart of giving us kegemukan kalau overdose. So don't worry if eh nanti chocolate melting dalam bag, ur chocolate akan sentiasa berada dalam kondisi yang indah sahaja. Nak beli dekat Laban Rata boleh. Giant will only cost you rm2 atas sana rm8 :)
Beli lah hot cup maggi and 3 in 1 apa-apa yang kau suka. Our trip we need to reach Laban Rata before 7pm kalau tak restaurant tu berhenti serve kau makanan. Ini buffet style bukan main redah nak makan bila-bila =)
Kau bawa la yang apa kau rasa patut, rasa boleh angkat. Porter ada untuk tolong angkat barang. Rm9 per kg. And kalau kau dah tak larat nak jalan porter boleh dukung kau ala-ala tak romantis rm350 per km. Total dari bawah ke atas 8km plus. Kau darab la sendiri.
Ouh yeah! I dunno why la, 7 is my loving lucky number kot. Lagi lucky 007 number which I were registered under our trip tempoh hari. Dah tama punya plat num pun 007 juga. So aku da amek mood James Bond, apa-apa jadi mesti James Bond!
| Someone will always laugh when I did this, lepas tu that very good compliment dia bagi MUKA LEBAR. =.= |
Kau pernah naik broga? Semput tak kau rasa? Cuba gandakan Broga sampai 50 Kali ganda. Begitula cabaran yang dilalui. Kalau physically kuat mentally cepat down. You down man. Kalau mentally kuat physically down, you down like a spiderman man. Simple!
Few places yang serious beautiful scenery. And I called this place as wonderland.
| So my fav white T is really my Fav :p |
M.a.k.a.N. So sempat makan ni maknanya we reached at Laban Rata before 7. Makan dengan senang lenang. Kau makan la selagi kau rasa boleh, tak boleh naik gunung sampai ke puncak jangan salah nasi. Salah nafsu. If you are staying at Laban Rata, you have been walking approximately for 6.2km plus already.
Dah makan tu, rehat buat la apa yang patut semua. Kalau kau nak mandi serious kau la alien atas sana. Tahu tak paip air keluar air macam water cooler? Paip pun keluar wap sejuk tau! at 9pm. kami dah zzzzzzz..
Seawal jam 2 dah bangun, bersiap untuk Supper and bergerak menuju puncak. 2 km je pun nak redah, awal betul bergerak. Ceh. tahu beza 2km jalan raya dan gunung?
Setinggi-tinggi cadangan untuk pakai anything utk cover hidung. Sejuk menusuk sampai ke otak I tell you.
| Belakang tu je puncak. |
Me : Jauh lagi ka ni?
Guide : Dekat sudah, tu puncak..
Me : Ouh yeah!
After few minutes, I panjat gunung curam tu.. hamek kau.. dataran luas lagi untuk kau redah..dekat di mata, jauh di tapak kaki ok?
| Naik semata-mata ini! Puncak =)) |
Don't you ever ever dare to look back.
![]() |
| Wish you were there. |
Secara konklusinya,
Nak naik ambil masa 2 hari. Hari first kau stay Laban Rata. Jalan kaki dari National Park sampai Laban Rata. 6km plus. Disarankan ambil route dari National Park. Dari Mesilou boleh, kalau kau rajin over rajin. Stay sekejap tidur dan rehat dekat Laban Rata. Esoknya naik sampai ke Puncak. Sila pastikan sampai puncak, kalau dah sampai boleh lari-lari turun bawah. Keputusan hari lusa, kitalah spesis penguin alaf baru =)
So IHM, our trip together bila pula? and awak.. bila lagi nak naik? Saya dah naik gunung belakang rumah tu.
2013 resolutions.
-Mt Kinabalu (DONE)

2 comments:
mau juga~~~ congrats sampai puncak!! =)
You should Idah! Thanks thanks, mari team Alumni pula next! =)
Post a Comment