Good nice thing is nice to be shared
Saya ada seorang kawan lelaki. Dia dan kekasih hati dia mempunyai satu account bank di mana mereka berdua harus memperuntukkan sedikit jumlah wang setiap bulan untuk simpanan mereka untuk kegunaan di kemudian hari. Mungkin juga sebagai langkah persiapan awal untuk perkhawinan mereka aku pun tak tahu la.
Sepanjang kami berada di Tanah Tinggi Cameron you know, mereka menggunakan duit yang mereka kumpul sebaiknya untuk membiayai tempat penginapan, peruntukan makan dan peruntukkan hal hal berbangkit mereka. Belum khawin lagi dah cemerlang urus duit. Aku tabik pada kamu kawan.
Sungguh comel di situ.
dengan tak semena-mena otak ini berfikir. Betapa comelnya kalau ada insan yang baik tolong kita menabung kan. Like you have a sweet nice BF, he will save some money for you. maybe at least rm 30 in a month. at the end of erm like 4 months plus dia bagi kamu rm120 with a note
'I'll help you to buy anything that you wish to have'
boleh sengih guling-guling mcm tenggiling!
Tak cool la kalau tolong kekasih dok perabih duit tapi tak tolong kumpul duit.
dan semalam, saya bersembang dengan Wiwiek di laman burung pipit tweet tweet kami. Seharusnya pelajar yang terpaksa menaiki pesawat untuk kembali ke Tanah Air sendiri harusla berjinak-jinak untuk mengumpul duit bagi menampung perbelanjaan beli tiket penerbangan. Juga digalakkan bagi mereka yang menaiki bas, waktu-waktu perayaan kan tiket bas selalu mahal. Jadi kurangla unsur mengeluh :
'wei tiket bas aku mahal dow'
Habis tu kami yang kena naik kapal terbang a.k.a belon *for those who still living inside a box* punya harga tiket kadang-kadang 4 kali ganda dari kamu ni nak bunuh diri instead of mengeluh? No no, jangan cakap sapa suruh study jauh2. Chill man, rezeki kami. Allah dah tetapkan . Tamau persoalan kan ketentuan takdir. notty tau~ Nasib la nyah kalau dapat beli tiket 0 fares tu. Boleh tarik nafas lega sikit.
Dengan itu saya mencadangkan, kita harus jimat RM1 sehari untuk tiket balik kampung kami. Wiwiek dengan comelnya berkata,
'sy dr sem dl lg sdh menabung seringgit sehari yg ko post d blog ko...hihi :P'
Comel lagi!
ouh, itu entry tahun lepas. Kita renew entry again.
walaupun setiap kali saya nak balik ke Tanah Air sendiri, mak dan ayah akan belikan tiket. Tapi cuba la kan, one day. Saya berjaya bagi mak ayah duit terima kasih tolong belikan kakak tiket. Ye aku tau itu tanggungjawab ibu bapa. dan kita boleh tunggu waktu dah bekerja nanti untuk bayar balik segala kebaikan mereka.. Ajal maut di tangan tuhan. Aku takut tak sempat jeee.
Dengan ini, marilah kita menjadikan tahun 2012 kita sebagai tahun menabung dengan baik.
| Tabung humble Iena, pernah mencecah sehingga lebih rm100. |
Kalau ko ada 5 benda harus ada before 31 December 2012, beli 5 tabung. Setiap tabung ada misi dan visi!
Mesej menabung dengan nilai RM1 ini mungkin tidak la sehebat mana, tapi mungkin boleh la baik dari iklan nilai murni kat TV cite sal orang habis makan kat restoran pastu bagi masuk balik kerusi tu bawah meja . Ala, lelaki yang insaf lepas tengok orang lain bagi masuk kerus bawah meja lepas duduk tu. Terus insaf ko nyah, tapi air minum tak habis mesej failed gak aku rase. Aku rase laa... ko tak rase sudah.
aku ada banyak azam for 2012, tapi ada juga yang tak payah guna tabung. ok. Jom menabung. lai lai.
2 comments:
& sa juga pakai botol air mineral kecil tuk dijadikan tabung..hihi..siap sa bagi tebuk pisau lg tuk kasi muat kepingan 50$ yg tidak berapa muat d bahagian mulut botol.hahaha
Tabung humble kita =) ngee..hahaha, rajin juga ko tebuk..kalau sia 50sen dalam bag uncang kecil..ngee..bikin pg laundry.
Post a Comment